RT Metropolis - шаблон joomla Окна

Kaçkar Dağı - Batı Yüzü - Sol Ana Kulvar

Tunç Fındık, Serkan Ertem ve ben geçtiğimiz yaz Kaçkar Dağı Batı Yüzü’nde yeni bir rota açtık. Yıllar önce gördüğüm, bu baca ve devamında kulvar güzel bir bütünlük içinde zirveye gidiyor gibi gözüküyordu.  Lakin dar bir vadi içinde kalan dağın bu yüzünü uzaktan incelemek pekte mümkün değildi.   Batı  yüzü üzerinde çok fazla rota olmaması ve  bu yüze ait fotoğrafların bulunmaması  da buranın bilinmezliğini destekliyordu.  Kaçkar Dağı’ nda yaptığım tırmanışlarda zaman zaman  Büyük Buzul’dan çıkmış ya da inmiştim. Rotayı her zaman ıslak ve şelale akarken hatırlıyordum.  Günün başlamasıyla ıslak olan kayada su daha fazla akmaya başlıyor ve öğleni bulmadan 150 metreden dökülen bir şelaleye dönüşüyordu.  Birkaç yılın ardından bu rota için dağın altına Mezovit Düzlüğüne geldik. Kamp yerinden gireceğimiz kulvarın üst kısımları derin bir vadi gibi gözüküyordu. Ama bu kulvarın içini görmek mümkün değildi.

Güneş içi bulut dolu vadileri aydınlatırken biz buzulu tırmanmaya başlamıştık. Haziran  ve temmuz döneminde  üzeri karla kaplı buzul hızlı tırmanmaya imkan verir.  Buzulun girişini solda,  kayalara yakın olarak tırmanıp kısa sürede batı yüzündeki  ıslak bacaya ulaştık.  Şelale umduğumuzdan fazla akıyor, kaya umduğumuzdan ıslak gözüküyordu. Her şeye rağmen 50 derece eğimdeki  kar dilini hızla tırmanıp bacanın altına geldik.  Sağımızda kalan şelalenin suyu sabahın bu saatinde bile bize ulaşıyor ve 1-2 saat sonra burada duramayacağımızın sinyalini veriyordu.  Kar ve kaya arasındaki rimaye geçilebilir gözüküyordu. Buzda 8-10 metrelik  serbest inişin ardından kayaya ulaştık. Koşullar ne kadar elverişsiz gözükse de zaman kaybetmemek için hızla bacaya girdik.

IMG 3882 P1100433
Rimayede Tırmanış İlk İp Boyu - Zorluk: M5

1. İp boyu:   Buzulun aşındırdığı kayada  tutamak ve basamak azdı. Girişteki yumuşak karda emniyet almak için pek uygun değildi. Girişteki eksik emniyetli  8 metrenin ardından buzlu ve çamurlu kayada birkaç güvenli ara emniyet noktasının rahatlığı altında  oldukça zorlu bu ip boyunu tırmandık.  (35 m. M5+)

2. İp boyu: Bacanın içindeki ıslak kovuktan sağa doğru ıslak ve yosunlu yüzeylerden tırmanmaya devam ettik. Girişteki 3-4 metrelik VI  derece zorluğundaki bölümün ardından 25 metre kadar kolay ama emniyetsiz kayada tırmanışımıza devam ettik.  Derin bacanın içinde güvenli bir ana emniyet noktası oluşturduk. (30 m. VI)

P1100522 P1100487
Şelale Etabı Dik Baca Etabının Sonu ve Kulvarın Başlangıcı

3. İp boyu: Bacadan önce sağa ve devamında sola travers ile kolay ve emniyetli çatlak hattını tırmandık. Bacanın genişlediği üst kısımlara ulaştık.(60 m. V)

4. İp boyu: Sağa 10 metrelik yan geçiş ile kulvarın başına ulaştık ve şelalenin üzerine geldik.(10 m. IV)

Serbest etap:   100 metre serbest olarak 50 derece eğimde sert karda tırmanışımıza devam ettik.

5. İp boyu: Sağdaki belirgin kulvardan sola yakın olarak kaya bantları üzerinden tırmanışa devam ettik.  (60  m. III-IV)

6. İp boyu: Buz ve kaya üzerinden 50-60 derece eğimde tırmandık. (60 m.)

7. İp boyu: Buz kulvarının daraldığı yere ulaştık.( 60 m. 60 derece)

Serkan ERTEM Üst İp Boylarında Tırmanırken

10. İp boyu: Şelale etabına 15 metre kadar tırmanıp devamındaki kar kulvarında devam ettik.(Wİ 3-4,  50 m. 60 derece kar)

9. İp boyu: Kırılgan kabuk buz ve devamında III, IV derece çürük kayada tırmanışla kovuklu sete geldik.(60 m. IV, 65 derece eğim)

10. İp boyu: sola doğru 15 metrelik kısa yan geçiş ile sol rafın üzerine çıktık. (III)

11. İp boyu: 35 derece eğimli kar kulvarında 60 metre kadar tırmanarak kayalık setlere ulaştık.

Devamındaki kulvarı ipten çıkarak birlikte tırmandık.(35 derece eğimli yumuşak kar) ulaştığımız kuleden ana zirveye doğru 500 metrelik sırtta      II-III derece kayadan zirveye ulaştık.

kackar rotalari kackar-topo
Kaçkar Dağı Rotaları

Kaçkar Dağı

Batı Yüzü Sol Ana Kulvar

Rota Çizimi: Tunç FINDIK

Bölgedeki diğer rotalar ile ilgili açıklamalara aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.

DAĞ ADI: Kaçkar Dağı(3937 m.) Batı Yüzü

ROTA ADI:  Kaçkar Batı Yüzü Sol Ana Kulvar

EKİP: Emrah ÖZBAY, Serkan ERTEM, Tunç FINDIK

TARİH: 9 TEMMUZ 2013

SÜRE: 7-9 saat

İNİŞ:  Kaçkar klasik rotasından(kuzeydoğu sırtı)

ROTA DERECESİ: TD+, WI3-4, M5+, VI

ROTA UZUNLUĞU: 700m. (yaklaşık)

KULLANILAN MALZEMELER: Kask, kaya tırmanış ayakkabısı(lider için),çift ip, 1 set stoper,6-8 boy yaylı takoz, çift teknik kazma ve krampon, 2 adet buz vidası, birkaç sikke,  10 uzun Express bant…

TEHLİKE: rotaya erken saatlerde girilmesi erimeyi ve taş düşmesini azaltacağı için iyi bir tercih olacaktır.

İDEAL MEVSİM:   Kulvarın içinde kar olması genel olarak tırmanışı daha zevkli hale getirmekle beraber rotanın giriş kısımlarını ıslatmaktadır. Temmuz sonundan itibaren kar azalacak ve belki yaz sonuna doğru ortadan kalkacaktır.

Kamp Alanına Doğru

Soldan Sağa: Ayhan YELGÜN, Tunç FINDIK, Emrah ÖZBAY, Serkan ERTEM

Yaklaşım :

Rize’den Ayder Yaylası’na kolayca ulaşıp buradan saatbaşı kalkan minübüslerle Yukarı Kavron Yaylasına ulaşılır. Buradan 2-3 saatlik yürüyüşle Mezovit Düzlüğü ya da Öküz Yatağı olarak bilinen alana ulaşılır.