RT Metropolis - шаблон joomla Окна

REŞKO KUZEYBATI YÜZÜ

RESKO
 REŞKO

Cilolar gerçekten var mıydı? 19 yıl. Dağcılığa başladığım ilk günden beri adını duyduğum bir dağ, Cilolar. O’ na ait olduğu söylenen sınırlı sayıdaki birkaç fotoğraf, birkaç tırmanış öyküsü.Hem çok yakın hem de çok uzak dağlar.

Tunç ile Van Havaalanı’nda buluştuğumuzda oldukça heyecanlıydık. Benim uçağı kaçırmam ya da Tunç’un bagajının uçağa yüklenmemiş olması moralimizi bozmak için yeterli değildi.

Gözlerimiz, Van’dan Hakkari’ye kadar bilmediğimiz coğrafyadaki bu yolculuğumuzda, sürekli O’nu aradı. Öyle ki Hakkari’ye ulaştığımızda zamanın nasıl geçtiğini anlayamamıştık. Ertesi gün gelecek olan Doğan ve Esra’yı beklemek için otele yerleştik. Ve onları bekleyerek geçirdiğimiz bir gün boyunca Hakkari insanının ev sahipliği, güzel yemekleri ve eşsiz doğasıyla baş başa kaldık.

Doğan ve Esra’nın gelişiyle tamamlanan ekibimiz, Hacı Tansu’nun rehberliğinde yola koyuldu. Dağa yaklaşırken bile gördüğümüz dik kaya duvarları ve yeşil vadiler bizi büyülemeye yetti. Kısa sayılabilecek bir yolculuğun ardından 2600 metredeki Mergan Zoma Yaylası’na ulaştık. Son hazırlıklarımızı yapıp Gevya Şeytan Buzulu’nun altındaki kamp alanımıza doğru harekete geçtik. Eğimi az, geniş tabanlı bu vadide hiç yorulmadan 1 saat kadar yürüdük ve Spikane denilen kamp alanımıza vardık.

çizim-iniş   IMG 1784 resko-topo
 Rota Tunç rotada tırmanırken

Reşko Topo

Çizim: Tunç FINDIK

Yıllardır hayalini kurduğumuz bu dağlarda olmanın keyfi ve heyecanı kamp alanımızdaki her anı hafızalarımıza kazıdı. Buzuldan eriyen sularla beslenen boz bulanık göl üzerinde, adeta yüzerek, bir geçit töreni sunan buz parçaları küresel ısınmayı protesto eder gibiydi. Gölü ve kamp alanımızı çevreleyen çanak dik zirve ve  duvarlarla örülüydü. Çıkılabilecek, el değmemiş o kadar çok hat vardı ki konuşmak için konu bulmakta hiç zorlanmadık. Güzel sohbetimiz güneşin batışına ve ayın çıkışına  kadar devam etti. Uyumak için çadırlarımızın yolunu tuttuk.

dev kule guzel bir gece Resko
 Dev Kule  Güzel bir gece

Tırmanış için tabiî ki cazibesine kapıldığımız Reşko’da karar kıldık.

Sabah 04:00’da karanlığın içinde yürümeye başladık. 2 saat kadar süren yürüyüşün ardından ne buzul ne de rimaye ( buzla kaya arasındaki boşluk) sorun çıkartmadı ve  oldukça kolay bir şekilde rotaya girdik.

nereye tırmanacağını şaşırmış dağcılar  buzul yürüyüşü
 Nereye Tırmanacağını Şaşırmış Dağcılar  Buzul Yürüyüşü

1.      ip boyu:  Rimayeden kayaya girip sete kadar tırmandık.(30 m. IV)

2.      ip boyu: Sağlam, gri-siyah kayada tırmanışa devam ederek yatık yüzey ve kulvar başlangıcına kadar tırmandık.(55 m. VI-)

100 metre kadar serbest olarak, II-III derece kayada, kulvar içinden tırmanışa devam ettik.

3.      ip boyu: Slab, sağlam yüzeyde kolayca tırmandık ve kilit etabın altındaki kovuğa ulaştık. (60 m. IV)

4.      ip boyu: Sağlam kayada, çatlak hattını takip ederek, eğlenceli ve emniyetli bir şekilde tırmandık.(60 m.  VI)

5.      ip boyu: Zor dihedral ve çatlak etabı. Çürükçe ve emniyeti uğraştırıcı olan bu ip boyu ile rotanın en zor etabını bitirmiş olduk. (45m. VII)

5. ip boyukilit zor etaba dogru VII
 5. ip boyu - Kilit Etaba Doğru. Zorluk: VII ( UIAA )

6, 7,8. ip boyları: Kulvar ve baca sistemlerinde basit emniyet sistemleri ile birlikte tırmandık. (150 m. II-III)

9.   ip boyu: Aşağıdan da net bir şekilde gözüken derin kulvarın solundaki gri sağlam kayada tırmandığımız bu etapta 1 sikke ile karşılaştık. (55 m. VI)

10. ip boyu: Sağlam kayada tırmanarak sırta ulaşan yatık yüzeylere geldik. (50 m. IV)

11, 12.  ip boyları: Sağa doğru, sağlam kayada, birlikte tırmanarak sırta ulaştık. (90 m. III)

13, 14, 15. ip boyları: Sırttan, zirve kulesini çevreleyen kara banda ve devamında sola doğru zirve kulesinin doğu yüzünün altına ulaştık.(150 m. III)

16. ip boyu: Setten sola doğru yan geçerek görece kolay tırmanış veren yüzeylerin altına geldik. (30 m. II)

17. ip boyu: Sağlam kayada, eksik ara emniyetle tırmandık.(50 m IV)

18. ip boyu: Slab yüzeylerde tırmanışa devam ettik.(60 m. IV)

19. ip boyu: Sola doğru uzunca bir yan geçiş yaptık. Bu kısımda bir adet sikke ile karşılaştık.(60 m. IV)

20,  21. ip boyları: Hareketli bir şekilde tırmanışa devam ettik.(120 m. II-III)

Sırttan doğu yönüne doğru, 100 m. kadar, II  derece kaya üzerinden zirveye ulaştık.

zirvede  IMG 0363

Zirvede

Soldan Sağa: Emrah ÖZBAY, Tunç FINDIK, Doğan PALUT

Zirveye Doğru

Anadolu’nun 2. büyük zirvesi dev vadiler ile aşağılara doğru uzanıyordu. Dağın her yerinde tanımlayamadığımız bir sessizlik vardı, belki de biraz hüzün. Zirve defterinin aydınlattığı tarihte 50 yıl öncesine seyahat ettik. Yarım asırlık defterin sayfaları buraya az sayıda yapılan ziyaretin tanıklarıydı. Ne yazık ki zirveye ve yarım asırlık zirve defterine ancak yarım saat kadar dokunabildik.

Zorlu inişin karşımıza neler çıkaracağını bilmeden hızla harekete geçtik. Güneşin batışına rağmen ısrarlı inişimize hiç ara vermedik. Kayadan, kardan ve buzdan indik. Bazen  5- 10 metrelik negatif eğimli kaya etaplarından, bazen de dere yatağı ve şelalelerden. Çamur ve toz içinde, ıslanarak. Saatim geceyarısını gösterdiğinde, 20 saatlik bir eforun ardından, dikeyde geçirdiğimiz zamanın da malzemelerimizin de   sonuna gelmiştik. 16 ip boyu kadar inişin sonunda oldukça yüklü miktarda malzemeyi iniş noktalarına gömdük. Sikkeler,  stoperler, perlonlar ve karabinalar vs. Tam  her şey bitti, aşağıya ulaştık dediğimiz sırada,  seraktan kopan bir buz parçası ipimizin üzerine düştü. Böylece yarım iplerimizden birisinden 40 m. kadar kaldı. Ama biz tek parça ve mutlu olarak aşağıya ulaştık. Buzuldan iki saat kadar yürüyerek kamp alanımıza geldik.

Kamptaki zamanımızı misyonumuzu tamamlamanın verdiği huzur ile dinlenerek geçirdik. Biraz lafladık ve yeni projelerden bahsettik.Sonraki günlerimizi, tekrar ne zaman göreceğimizi tam olarak bilemediğimiz  Hakkari’yi ve eşsiz doğasını dolaşarak geçirdik.

Güzel ev sahipliği için Hacı TANSU’ya, kampımızın neşesi  Esra KARADENİZ’e, partnerlerim Tunç FINDIK ve Doğan PALUT'a  sonsuz teşekkürler…

iplerin son bali  zirve kulesinde tırmanış
 İplerin Son Hali  Zirve Kulesinde Tırmanış

DAĞ- ROTA:  REŞKO DAĞI(4135 m.) KUZEYBATI YÜZÜ (3. ÇIKIŞ)

EKİP: DOĞAN PALUT, TUNÇ FINDIK, EMRAH ÖZBAY

TARİH: 17 AĞUSTOS 2013

İLK ÇIKIŞ:

1984-VİTUS LEHEİS, FRANZ DURSCHMİD, BATUR KÜRÜZ, ÖMER TÜZEL

2. ÇIKIŞ:

2002- UĞUR ULUOCAK, HALDUN ÜLKENLİ, ALPER IŞIN DURAN

ZORLUK: ED-, 750 METRE, IV-V DERECE GENEL, VII MAX. 20 İP BOYU

İNİŞ: Zirve sırtından batıya doğru yönelerek, sırtın 10 metre kadar altından 2 ip boyu iniş ile bele ulaştık. Belden kuzeybatı yüzüne doğru set üzerinden yan geçtik. Kara bant boyunca 50 metre kadar yürüyerek, kaya babalarından inişe başladık. İlk 4 ip boyu inişi kaya babalarından yaptık. Kuzeybatı yüzünü bölen -gizli-  dev kulvarın sonuna ve ardından da -aşağıdan da gözüken- kar kulvarına ulaştık. Karanlıkta inişimize devam ettik. Önceki inişlere ait hiç bir izle karşılaşmadık. İnişin devamında bir dere yatağından,  genellikle 2 noktalı istasyonlarla inişe devam ettik. Son kısımlarda seraklar ve buzul çatlakları arasından, sola yakın olarak, indik. 2 buz babasından biri 60, diğeri 20 metrelik iki iniş yaptık. 14 ip boyu inişin ardından aşağıya ulaştık. 8 saat kadar süren tehlikeli iniş, rotanın zorluğuna önemli etkide bulunmakta.

SÜRELER: ROTA ALTINA 2,5 SAAT

Load Previous Comments
  • Ziyaretçi (Ali ŞAHİN)

Tebrikler,

Tırmanış faaliyetinin zirve ile süslenmesi güzel olmuş, elinize, ayağınıza, yüreğinize sağlık.

Aklında dağlar olan tüm tırmanıcı arkadaşlarıma kazasız tırmanışlar diliyorum.

Saygılarımla,

• Ziyaretçi (Ülkü Yüksel)

En çok görmek istediğim yerlerden biri,Hakkari ve çevresindeki o muhteşem doğa!...Zorlu bir tırmanış ve iniş yapmışsınız ama çok az kişiye nasip
    olan Reşko Zirve'ye dokunmuşsunuz.Tebrikler tüm ekibe.Paylaştığınız için de ayrıca çok teşekkürler!
    Daha nice zirvelere!Sevgiler:)

• Ziyaretçi (GÜNEŞ İLCAN)

Emrah tebrik ederim.Çok güzel bir iş çıkarmışsıın ama galiba birşeyi atlamışssın hani Rahmetli Koray Abinin bürosuna geldiğin gün vardı ya teşekküründe o gün eksik .Bugünlere gelmende ucundan kıyısından da olsa sana katkısı bulunan Koray Abiye hayatta olmasa da teşekkür etmeyi unutmuşsun....Ama olsun ben hatırlatmak istedim.DAHA NİCE BÖYLE GÜZEL TIRMANIŞLAR DİLERİM......

• Ziyaretçi (emrah özbay)

In reply to: # 21

selam,
    Tabi ki Koray BÜYÜKBURÇ' un benim için önemi çok fazla, her zaman da bunu söylerim. Bu naçizane tırmanışımızla ilgili yazıda, sadece yanımda olan, bu özel dakikaları paylaştığım birkaç arkadaşıma teşekkür ettim. Bir gün dağcılık hayatımla ya da dağcılığa nasıl başladığımla ilgili bir yazı yazarsam Koray BÜYÜKBURÇ adı yazının önemli bir kısmında geçecektir.
    sevgiler...

• Ziyaretçi (burak can oztas)

Harikasınız ! müthiş bir faaliyet kutluyorum sizlerii...=)

• Ziyaretçi (Ferudun Çelikmen)

1984 de önce muhteşem buzulunun üzerinden, sonra klasik rotadan çıktığımız zirvesinden, eşsiz coğrafyasının muhteşem güzelliğini görüp büyülendiğimiz "mahsun" Reşkonun zirvesini,çevresini hemde şahane bir tırmanışla şenlendiren dostları kutluyorum.Nefis görsellerinizden çıkardığım kadarı ile buzulu küresel iklim değişikliğinden olsa gerek bayağı bir çekilmiş,ufalmış.Zira bendeki 84 yılı zirve fotoğraflarında buzulun ilk başlangıcı ile duvara giriş arasında bayağı bir mesafe gözüküyor.Yine buzulun alt ucuna yaptığımız yürüyüşde çektiğim fotoğraflarda da en az 100 m serbest düşüşlü bir şelale vardı o zaman.O da moren de kalmış besbelli.Çok sağolun arkadaşlar eski günleri,o güzel coğrafya yı bir kez daha yaşattığınız için.Ha bu arada yine o yöredeki 5000 yıllık o müthiş kaya yazıtlarını(petroglifleri) gördünüzmü?

• Ziyaretçi (emrah özbay)

In reply to: # 26

selam ferudun abi, kesinlikle buzulda erime hızla devam ediyor. 30 yıl öncenin fotoğraflarını bende görmüştüm ve gittiğimde buzulun küçüldüğünün farkına vardım. şu haliyle bile türkiye nin en güzel buzul alanlarına sahip. ama erime böyle devam ederse bir 30 yıl sonrasını düşünemiyorum. o sözünü ettiğin yazıtları görmedik, açıkçası nerede olduğunu bilmiyordum. bir daha ki sefere artık. ilginiz için sağolun...

• Ziyaretçi (hasret)

benıde goturun hocam cok dogal cok guzel resimler sızı cokkk tebrik edrim hersyınızle bır numarasınız ekip arkadaslarınızada tebrk ederim cok güzel ve cesareat isteyen bir iş:( heleki bnm yukseklık korkum var resmlere bkınca canım gdıyo:)

• Ziyaretçi (m.raşit adıgüzel)

Sayın hocam, sizden yaklaşık 10 gün sonra Yüksekova klasik rotasından zirveye ulaşma şansım oldu, beklentimin çok çok üzerinde bir sıradağlar gurubu, en kısa zamanda tekrar gitmek isterim, özellikle Sat dağları bölgesine ve o devasa buz göllerini.... birde supa durek zirvesi hayalim var, bakalım artık...

• Ziyaretçi (Perihan Şahan)

Oncelikle butun guzel dileklerimle tebrik etmek istiyorum. Her zaman hayranlikla tirmanislarini izledigim, uzaktan yakindan takip ettigim daglarin parcasi bu uc guzel insani ayni faaliyette gormek beni cok mutlu etti.
    Paylasim icin cok tesekkurler, okurkan dahi yasar gibi oldum oralari, cok heycanlandim.
    Tebrikler Emrah hocam.
    Nice guzel faaliyetleriniz umarim.

Turkish English French German Russian Spanish

Sitede Ara

Son Yorumlar

Ziyaretçi (Evren Hekimoğlu)
Işıklar içinde yat....Seni unutmayacağız.
Ziyaretçi (ygtrsln)
bir kere ağzından olumsuz bir söz duymadım. sen nasıl iyi bir insansın. hatıramda hep tebessümle kal...
Ziyaretçi (M. Gökmen Gungor)
Huzur içinde yat. Kimse seni unutmayacağız...
Ziyaretçi (durukan)
Beyaz doruklardan mavi sulara... Ne diyeyim... Huzur içinde uyu kardeşim...
Ziyaretçi (Mahir Koroglu)
Bu tırmanışın devamında da başarılar dilerim. Yolunuz açık olsun